شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق
شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق

نتایج انتخابات هیات رئیسه شورای اسلامی شهر

در جلسه  شماره 57 مورخ 25/6/94شورای اسلامی شهر نراق آقای سید مسعود موسوی با سه رای موافق به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر نراق ،  آقای مجتبی عابدی به عنوان نایب رئیس ، آقای سید عباس حسینی نژاد خزانه دار ، خانم خدیجه کریمی امور اداری و خانم فهیمه لطفعلی به عنوان منشی به مدت یک سال  انتخاب شدند . 


طرح ایده شهرسازی اسلامی نراق در مجمع جهانی

ایده شهرسازی اسلامی نراق در مجمع جهانی مورد استقبال قرار گرفت

خمین – ایرنا – شهردار نراق گفت: ایده شهرسازی اسلامی شهر تاریخی نراق در ارتباط با سبک معماری شهری که تضمین کننده کمال انسان در دنیا و آخرت است در مجمع جهانی شهرداران شهرهای اسلامی مورد استقبال قرار گرفت.

محمود مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توجه به دو عنصر جسم و روح در شهر سازی اسلامی و ساختن شهرها به گونه ای که انسان را در دنیا و آخرت به سوی کمال سوق دهد از جمله پیشنهاداتی بود که از طرف شهر نراق به مجمع جهانی ارائه شد.
وی اظهارکرد: در این مجمع شهردار نراق با طرح موضوع شهر سالم در گرو داشتن شهروند سالم است ویژگی هایی را که باید یک شهر اسلامی داشته باشد نظیر امنیت، اخلاق اسلامی و توسعه پایدار، ارائه کرد.
وی بیان کرد: توسعه ای که بر پایه فرهنگ، تاریخ وسبک زندگی ایران اسلامی تعریف شده، به جای کمیت طول و عرض شهر و تعداد ساکنان آن به کیفیت و دارا بودن شاخص های لازم توجه دارد.
مرادی بیان کرد: حضور در این اجلاس بین المللی و شرکت در سومین کنفرانس جهانی شهرهای اسلامی که ششم و هفتم مرداد امسال در وین برگزار شد فرصتی ارزشمند برای معرفی شهر تاریخی نراق، فرهنگ غنی شیعه و شخصیت های برجسته آن از جمله فاضلین نراقی بود.

برای مشاهده اصل خبراینجا کلیک کنید

معرفی شهر نراق در سایت پر مخاطب برترین ها

شاید شما خواننده گرامی پرتال برترین‌ها هم تا کنون نام "نراق"، این شهر تاریخی و مهم ایران زمین را نشنیده باشید! نگران نباشید. با ما همراه باشید با گشتی در نراق و بررسی ابنیه تاریخی آن.
مجله اینترنتی برترین ها

برترین ها: سخن گفتن از شهری که دیار چهار نسل پیش شما باشد، خیلی سخت نیست، اما سخن گفتن از جایی که خیلی‌ها درباره‌اش چیزی نشنیده‌اند، کمی سخت هست. سخن گفتن از جایی که جمعیت دانشجویان دانشگاهش، چند برابر جمعیت ساکنانش باشد، اما خیلی سخت نیست و به مدد دانشگاه آزاد آقای دکتر جاسبی که اهل جاسب هست (مکانی نزدیک نراق)، خیلی‌ها نراق را می‌شناسند!

در ایران خودمان، گردشگرانی سراغ داریم که بیش از 12 بار آنتالیا و 30 بار، شانزلیزه پاریس را ظرف تنها یک دهه اخیر!، بازدید کرده‌اند، اما هنوز، کاشان تاریخی و لرستان زیبا و باغ شازده کرمان را ندیده‌اند. خوب، انتظار دارید چنین فرهنگ دوستان عزیزی، نامی از "نراق" شنیده باشند؟ بدانند نراق کجاست؟ بدانند نراق چه شخصیت‌هایی تحویل فرهنگ ایرانیان داده است؟

گشتی در شهر تاریخی گمنامی مانند

(تصویر ملأ احمد نراقی، عارف شهیر ایرانی و غار چال نخجیر نراق، سند قدمت ایران زمین)

برای دیدن اصل مطلب   اینجا کلیک کنید

اجرای روکش آسفالت در معابر شهری


700 تن  آسفالت تا پایان سال 1394 به ارزش ریالی یکصد 140 میلیون تومان  در سطح معابر شهری اجرا خواهد شد .

سید حسین میرسلطانی مسئول واحد شهرسازی شهرداری نراق با اعلام این خبر افزود. در سال جاری بیش از 7000 متر مربع  از سطح  معابر شهر نراق  روکش آسفالت خواهد شد .  

ایشان اذعان داشت اولویت اول ما ابتدا روکش و لکه گیری  خیابان های اصلی شهرو پر کردن ترانشه های حاصل از حفاری شرکت های خدماتی ازجمله آب ، برق ، گاز وتلفن خواهد بود ودر ادامه برنامه ریزی لازم برای اجرای بخش  انتهایی خیابان پاسداران مجتمع مسکونی  (اجاره به شرط تملیک) ، انتهای  خیابان حاج عباس معصومی ، بخشی از خیابان حوزه علمیه الغدیر  صورت گرفته که به شرط تامین منابع مالی  اجرا خواهد شد .  

ایشان درادامه افزود : آسفالت معابر منتهی به واحد های مسکن مهر ویلایی طبق قانون وظیفه بنیاد مسکن به عنوان دریافت کننده هزینه آماده سازی و مجری طرح آماده سازی است که پیگیر انجام  این تعهد از طرف نمایندگی آن در شهرستان دلیجان هستیم.

 آقای میرسلطانی درپایان گفت : مشارکت شهروندان در تامین هزینه های عمران و آبادانی شهر در قالب پرداخت به موقع عوارض سطح شهر و نوسازی می تواند ما را در ارائه خدمات مطلوب و به موقع به شهروندان  یاری دهد


انجام مراحل تکمیل پرونده ثبت مالکیت معنوی جوزغند در سازمان جهانی مالکیت های فکری

سوغات جوزغند نراق مستعد ثبت مالکیت فکری و معنوی جهانی است

خمین – ایرنا –شهردار نراق گفت: سوغات جوزغند نراق به عنوان مهمترین محصول با ارزش و با کیفیت در زمره سوغات، مستعد ثبت مالکیت معنوی جهانی است.

محمود مرادی روز پنج شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ثبت مالکیت فکری و معنوی حقوق مربوط به آفرینش ها و خلاقیت های فکری در زمینه های علمی، صنعتی، فنی است که دارای ارزش اقتصادی و داد و ستد است و جوزغند به عنوان دستاورد بومی نراق این خصلت ها را داراست.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای ثبت معنوی این سوغات منحصر به فرد اندیشیده شده و پرونده جوزغند نراق به عنوان میراث کهن یک هزار ساله در حال تهیه است تا با سپری کردن فرآیند ویژه در سازمان جهانی فکری وایپو ثبت شود.
وی گفت: جوزغند مهمترین، گرانترین سوغات و شیرینی محلی کشور است که دارای ارزش غذایی بالایی است به طوری که در جبهه های حق علیه باطل از آن به عنوان جیره جنگی یا نارنجک لپی یاد می کردند.
مرادی اظهارکرد: امسال هفتمین جشنواره جوزغند نراق در اوایل مهر ماه به مدت یک هفته در موزه مردم شناسی شهر نراق  برگزار می شود.
وی بیان کرد: در این جشنواره ملی زنان هنرمند در 20 کارگاه به تهیه و فروش جوزغند می پردازند و 15غرفه نیز سوغات و محصولات کشاورزی و صنایع دستی شهرستان دلیجان برپا می شود.
مرادی اظهارداشت: اشتغال خانگی برای بانوان، بالا بردن ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تکمیل نقشه گردشگری نراق از اهداف برگزاری جشنواره ملی جوز غند نراق است .
وی گفت: با برگزاری جشنواره ملی جوز غند در نراق در سال های متوالی 25 هکتار باغات هلو، آلو، زردآلو و بادام در شهر نراق احیا شده است.
مرادی بیان کرد: اینک 50 کارگاه خانگی تهیه وتولید جوزغند در نراق فعال است که محصول تولیدی آن ها به سراسر کشور ارسال می شود.
شهردار نراق گفت: این سوغات نوعی شیرینی قدیمی ویژه شهر نراق است که به شیوه خاصی توسط دستان هنرمند زنان و دختران نراق برای پذیرایی از میهمانان آماده می شود و این هنر را زنان نراقی تا به امروز زنده نگه داشتند.
مرادی در ارتباط با تهیه جوزغند گفت: زنان نوعی هلو،زردآلو، آلو محلی را پوست کنده در معرض آفتاب قرار می دهند تا نیمه خشک شود، بعد از چند روز آفتاب خوردن هسته آن را خارج کرده و به جای آن مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی قرار داده و در آن را می بندند.
مرادی افزود: این مخلوط خوراکی بعد از چند روز آفتاب خوردن و خشک شدن به وسیله سوزن با یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل می شود و آنرا در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می نمایند.
وی گفت: این ماده خوراکی به غیر از هلوی محلی (اَلگ) با میوه های دیگر از جمله  آلو،انجیر، گلابی و انگور هم تهیه می شود.
مرادی افزود: جوزغند مقوی و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است تا جایی که در شرایط سخت از آن به عنوان یک وعده غذایی استفاده می نمایند.

شهردار نراق گفت: نراق شهری کوچک اما پرجاذبه با آثار و بناهای قدیمی فراوانی است که قابلیت جذب گردشگر از اقصی نقاط ایران و حتی گردشگران خارجی را دارد.

http://www.irna.ir/fa/News/81727139/

برنامه تابستانی پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان


شهرداری نراق  در راستای  پر کردن اوقات فراغت  جوانان و نوجوانان در ایام تعطیلات  تابستان  اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی  رایگان در سه رشته  پیکره تراشی ، چرم دوزی و تور لیدری نموده است .

مرادی شهردار نراق با اعلام این خبرافزود:  مهمترین  مزیت شهر نراق تاریخی و گردشگری بودن آن است که به همین دلیل شورای عالی شهر سازی و معماری برنامه بیست ساله توسعه شهر رابر پایه توسعه اقتصاد گردشگری تعریف کرده است، لذا می طلبد شهروندان  نراقی خود با الزامات این صنعت پر سودآشنا وآماده بهره برداری از ظرفیت های حضور توریست شوند .

تولید صنایع دستی  بومی و عرضه آن  به گردشگران یکی از راه های  کسب درآمد در شهر های توریستی است . چند سالی است سعی داریم جوانان و نوجوانان نراق  بخصوص بانوان را با حرفه های مختلف و متنوع تولید صنایع دستی آشنا کنیم تا هم در کنار ایجاد اشتغال چرخه صنعت گردشگری منطقه تکمیل گردد .  

درسنوات گذشته کلاس های آموزشی  تور لیدری، تولید گلیم فرش،مینا کاری، تابلو فرش ابریشم ،جوزغند سازی را برگزارکردیم که تاثیر خوبی  بر اقتصاد خانوار های نراقی بخصوص جوزغند سازی داشت و امسال هم در ادامه همان سیاست های قبلی سه کارگاه پیکره تراشی بر روی چوب، چرم دوزی و تور لیدری را با حداقل 90 نفر کارآموز  در دستور کار خودداریم .

شهردار نراق در ادامه گفت :امیدوریم در جشنواره جوزغند که در ابتدای مهر ماه  برگزار می گردد تولیدات و هنر دست  بانوان  نراقی در معرض دید و فروش  بازدید کنندگان و گردشگران داخلی و خارجی  قرار گیرد .

ایشان در پایان افزود : وظیفه خود می دانم از تمامی کسانی که در این کارگاه های آموزشی شرکت کردند به ویژه سرکار خانم شهرجردی استاد کارگاه چرم دوزی و سرکار خانم کمره ای استاد کارگاه پیکره تراشی تقدیر و تشکر نماییم .