شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق
شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق

رییس بنیاد فرهنگ کاشان (مهندس حسین محلوجی) از شهر نراق بازدید کرد





روز 13 مهر ماه مهندس محلوجی رییس بنیاد فرهنگ کاشان به دعوت آقای مرادی (شهردار نراق ) از شهر و پروژه های حفاظت از بافت تاریخی بازدید کرد .  

مهندس حسین محلوجی  از مدیران با تجربه  و متخصص کشور است که دو سال استانداری  لرستان ، دو سال معاونت وزیر معادن و فلزات ، 8 سال نمایندگی مجلس از طرف مردم کاشان  ، هشت سال وزارت معادن وفلزات در دولت آقای هاشمی  و هشت سال  ریاست باشگاه پرسپولیس و کلی مسئولیت های  ملی دیگر در را کارنامه کاری  خود ثبت و ضبط کرده است و به نوعی ایشان را می توان طراح و ایده پرداز احیای خانه ها و بافت تاریخی کاشان نماید.  نهضتی که به دست ایشان در دهه شصت شروع شده است اکنون منشاء خیرات و برکات بزرگی برای اهالی این کهن شهر تاریخی و دیگر شهر های کشور است .

مرادی شهردار نراقدر حاشیه این بازدید اعلام کرد:  مهندس محلوجی برای ما یک الگو و راهنما بود و همیشه  در کارهای خود  گوشه چشمی به کارهای ایشان در حوزه تمدن کاشان داشتیم و به نوعی  افتخار می کنیم که  شاگرد  کوچکی باشیم در مکتب درس این بزرگ مرد تاریخ کاشان .

  این بازدید7  ساعت به طول انجامید که در طول روز از مرکز محله سفلا ( میدان عصاران )  آب انبار حاج عبدالباقی ، موزه ابزار آلات زندگی و  ادوات کشاورزی ، موزه آب ،  ساختمان تعمیر شده موزه مردم شناسی ، بخشی از کوچه باغ های بهسازی شده، بازارچه شمس السلطنه ، تاجر سرای حاج مهدی ،آب انبار و حسینیه حاج مهدی ، منزل تاریخی فاضلین نراقی ، منزل تاریخی یوسفی ها ، منزل تاریخی رئوفی ، قنات آب شرب حاج الله داد، سیستم فاضلاب و دفاع شهری ، غار آهکی چالنخجیر ودر نهایت پارک جنگلی گیاهان مثمر شهدای شهر بازدید بعمل آمد . 

مباحث علمی و تجارت زیادی در طول بازدید ها بین مهندس محلوجی و شهردار نراق مبادله ودرنهایت مقررگردید پیرامون شخصیت های فرهنگی مشترک بین نراق و کاشان یک بانک اطلاعات جامع جمع آوری و بر روی طرح  پیوند اقتصاد گردشگری حوزه کاشان به مشهد اردهال ، روستای خاوه ، نراق ، غار نخجیر ، آبشار گیسو، جاسب ، سد پانزده خرداد ، آبگرم و شهرگل ها( محلات) به صورت مشترک کار مطالعاتی صورت گیرد و بنیاد شهرداری نراق را در جذب کمک های مالی خیرین و نراقی های مقیم دیگر کشورها یاری رساند .  

معاون رئیس جمهور از نراق بازدید کرد


 

 دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  روز جمعه مورخ 11/7/93 بعد از شرکت در مراسم سنتی قالیشویان از شهر تاریخی نراق بازدید کرد.

دکتر سلطانی فر به همراه جمعی از معاونین خود از جمله جناب آقای دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی  در معیت جناب آقای مقیمی استاندار استان مرکزی  از مجموعه بازار و کاروانسرای شمس السلطنه ، تاجر سرا و کاروانسرای حاج مهدی ، آب انبار و حسینیه حاج مهدی ، مسجد جامع ، آب انبار و حسینیه حاج عبد الباقی ، موزه مردم شناسی و در نهایت در محل موزه از کارگاه ساخت جوزغند ( گرانترین شیرینی محلی نراق ) بازدید کرد .

در حاشیه این مراسم حجت الااسلام سلیمی نماینده مردم شهرهای دلیجان و محلات مطالبی پیرامون ارزش تاریخی شهر نراق و بافت با ارزش آن و اینکه این شهر نمادی از معماری ایرانی اسلامی است مطرح و خواستار کمک مالی به پروژه  احیای نراق شد .

در ادامه شهردار نراق مختصری از  نحوه شکل گیری شهر تاریخی نراق در طول  هزار سال پیش را مطرح و بیان داشت . سیاست شهرداری تا قبل از سال84 تخریب و نوسازی بافت فرسوده بود ولی از سال 84 به بعد ما با تغییر نگرش خود  درصدد حفظ و حراست از آثار تاریخی خود بر آمدیم و نتیجه آن طی 5 سال این شد که شورای عالی شهرسازی و معماری ویژه بودن نراق را در بین شهر های تاریخی کوچک کشور پذیرفت و اکنون این شهر دارای طرح ویژه مصوب با رویکرد حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و طبیعی می باشد . ایشان افزود انتظار ما از مدیران ارشد به ویژه در سازمان  میراث فرهنگی توجه مادی به پروژه نراق نیست بلکه ما بیشتر به دنبال حمایت های معنوی و کارشناسی آن  سازمان هستیم که خیلی هم برای مدیران خرجی ندارد. ما اعتقاد داریم شهر تاریخی نراق با  مشارکت شهروندان و سرمایه گذاران بخش خصوصی قابل احیاء و بارسازی است فقط باید موانع آن از سر راه برداشته شود .

جناب آقای طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان در این مراسم کار شهرداری نراق  در حفاظت از ارزش های تاریخی و معماری شهر را بی نظیر توصیف و شهر نراق را یک نمونه موفقی در حوزه احیاء بافت های تاریخی نام برد و بیان داشت قطعا با ادامه این روند  در آینده نزدیک  شهر تاریخی نراق مقصد گردشگران داخلی و حتی خارجی خواهد شد و ما هم سعی می کنیم از اعتبارات ملی در سال 94 به پروژه نراق کمک ویژه کنیم   تا زحمات مدیران شهری همچنان در سطح کشور شاخص و نمونه باشد .

 

مانور آتش نشانی در شهر برگزار گردید



امروز هفتم مهر روزآتش نشان  به همت پرسنل سختکوش واحد آتش نشانی شهرداری مانورمهار آتش در دو مدرسه شهر برگزار گردید .

 آتش نشانان در این برنامه ضمن ارائه توضیحات لازم برای دانش آموزان در مواقع ایجاد حریق بخصوص حفظ خون سردی و آرامش  و تماس با شماره 125 آتش نشانی  تذکراتی بابت پیشگیری ایجاد حریق و جلوگیری از افزایش آن ارائه و به دانش آموزانی که به سوالات درست پاسخ دادند هدایایی تقدیم کردند  .

در این مراسم  از آتش نشانان شهر از طرف مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان با تقدیم لوح و هدایایی تقدیر بعمل آمد  .

مرادی شهردار نراق در جلسه مشترک با پرسنل واحد آتش نشانی شهرداری ضمن تبریک این روز  کار آتش نشانان را سخت ، طاقت فرسا و پر خطر عنوان کرد  که دائما با استرس و فشار های روحی روانی همراه است . ایشان از خانواده آتش نشانان هم برای تحمل سختی ها و استرس های ناشی از این شغل تقدیر و تشکر کرده و اعلام داشت حفظ جان و در ادامه مال مردم برای ما یک  واجب الهی  است ،لذا باید بتوانیم در حد بضاعت و توان وامکانات موجود  این ماموریت سازمانی را  به درستی انجام داده و از انتقاد های غیر کارشناسانه ،  غیر اصولی   و نا صحیح نباید رنجیده خاطر شویم و نباید در کیفیت ارائه خدمت ما به شهروندان  تاثیر داشته باشد.    

شهردار نراق از اجرای طرح آتشنشان افتخاری که توسط واحد آتش نشانی ارائه شده بود استقبال و اشاره کرد : آموزش شهروندان  بخصوص جوانان علاقه مند می تواند هزینه های جانی و مالی خسارت های ناشی از حریق و حوادث را کاهش دهد  و بستری خواهد بود جهت مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و آشنایی با سختی کار عملیات اطفاء حریق  بخصوص در مواقع ایجاد بحران .

مراسم روز صلح جهانی در نراق برگزار شد .




21سپتامبر مصادف با 30 شهریور ماه با حضور جمعی از مسئولین استانی ، شهرستان ، شهر نراق ، خانواده  معظم شهدا ،  ایثار گران و جانبازان مراسم روز جهانی صلح در شهر نراق برگزار گردید .

در ابتدای این این مراسم  سید عباس حسینی نژاد  رئیس شورای اسلامی شهر نراق ضمن خیر مقدم به مسئولین و حاضران در جلسه پیوستن شهرداری نراق به سازمان بین المللی شهرداران حافظ صلح را  به مردم شهر نراق تبریک گفته و اشاره  کرد  ما در هشت سال دفاع مقدس ثابت کردیم  که دنبال جنگ نبوده و  الان هم  نیستیم و تنها از کشور و آرمان های انقلاب دفاع کرده  و خواهیم کرد و الان هم امنیت کشور عزیزمان ایران  نتیجه  و حاصل خون شهدا و جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس  است .

در ادامه حجت الاسلام عرفان استاد حوزه علمیه الغدیر نراق پیرامون واژه صلح که کلمه ای  است در مقابل فساد به استناد قرآن و احادیث ثابت کردند این صلحی که جامعه ملل متحد دنبال آن است اگر محقق بشود یک صلح نسبی است چون در تنظیم قانون آن بشر نقش دارد ولی صلح مورد نظر دین مقدس اسلام یک صلح جامع و کامل است و بر پایه قانون الهی شکل می گیرد و فقط انسان کامل مانند حضرت حجت می تواند زمینه ساز این صلح جهانی باشد .

ایشان در ادامه به مباحث مهدویت و پر شدن دنیا با عدل توسط حضرت حجت  بعد از اینکه با ظلم و جور پر شد اشاره کردند .

در ادامه دو تن از جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس جناب آقای دکتر خاکی ریاست اداره بهزیستی شهرستان دلیجان و جناب آقای مهندس منصوری رئیس شورای اسلامی شهر دلیجان به بیان خاطرات خود از سال ها مبارزه و تحمل رنج آسیب های ناشی از مجروحیت شیمیایی  پرداختند . 

بخش بعدی این مراسم قرائت دردنامه یک فرزند افغان از جنگ و نابسامانی در افغانستان بود و به صورت نمادین این بچه ها پلاکاردی را در صحنه به نمایش گذاشتند بااین مضمون :  جنگ را افغانستان تمام کنید ما می خواهیم به سرزمین مادری خود برگردیم .

آقای دکتر صفری معاون توسعه منابع انسانی استانداری مرکزی دیگر سخنران این مراسم بود و از برگزاری چنین برنامه ای در شهر نراق و ابتکار شهرداری نراق تقدیر و تشکر کردند .

در پایان آقای مرادی شهردار  نراق ضمن تشکر از عوامل اجرایی برنامه  گزارشی از روند پیوستن شهرداری نراق در سال 2013 به سازمان شهرداران حافظ صلح جهانی ارائه و یاد آور شدند : در دنیای دیروز  رقابت بین تمدن ها بود در دنیای امروز رقابت بین کشورها رایج است و در دنیای فردا رقابت بین شهر ها شکل می گیرد لذا با این پیش فرض در دنیای پیش رو  هر شهری باید در عرصه روابط بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد . ما  قصد داریم از طریق این سازمان بین اللملی صدای فرهنگ غنی مردم شهر نراق را به گوش تمامی اعضای این سازمان در سراسر جهان برسانیم .

در نهایت  هم بیانیه پایانی  این مراسم توسط ایشان  قرائت و با تقدیم لوح و هدایایی از تعدادی جانبازان شیمیایی  و افراد برگزیده در مسابقات شعر ، نقاشی و داستان نویسی  با حضورمسئولین تقدیر بعمل آمد .  

متن بیانیه : 

به نام خدا

احترام به صلح احترام به قوانین الهی و کرامات انسانی و تضمین‌کننده آینده بهتر برای بشریت است.هر ساله ۲۱ سپتامبر، سازمان ملل متحد  به مناسبت روز جهانی صلح شعاری را معرفی و امسال هم شعار حق ملت‌ها و صلح را به عنوان شعار سال خود برگزیده است.

شهرداری نراق از سال 2013 به عضویت سازمان شهرداران حافظان  صلح پیوسته است و قصد دارد از طریق این سازمان بین المللی به معرفی فرهنگ غنی و صلح دوستانه مردم مسلمان و شیعه شهر نراق به سراسردنیا  بپردازد .

شهر نراق شهر زادگاه فاضلین نراقی است . شهر  عالمانی  که 200 سال پیش اندیشه های سیاسی  و اخلاقی  خود را بر پایه های  صلح ،  دوستی و محبت بر اساس مبانی دین مقدس اسلام و سنت پیامبر رحمت و  اخلاق اهل بیت عصمت و طهارت  بنا نهادند  و در این زمینه دو  کتاب گرانسنگ جامع السعاده و معراج السعاده را به بشریت تقدیم کردند .

ما سعی داریم به عنوان یک عضو فعال این سازمان  در عرصه بین المللی با ترجمه مطالب این مکتوبات  به استقبال گردشگران خارجی و جامعه جهانی برویم  و نشان دهیم فرهنگ دینی مردم نراق  قابلیت  عرضه جهانی را دارامی باشد .

اگر فرهنگ خشنونت در غرب برطبل  جنگ تمدن ها  و مذاهب و فرق می کوبند ما با پیاده سازی آموزه های معراج السعاده نشان خواهیم داد که انسان ها اگر در اعتقادات با هم اختلاف دارند  بنا به فرمایش امیر المومنین (ع) در بشیریت با هم برابر و همسان هستند و حق حیات و زندگی مسالمت آمیزرا دارند .

ما باور داریم که صلح پایدار جهانی تنها در عمل به دستورات خالق بشریت محقق خواهد شد و برای ظهور منجی آخر الزمان (عج) دعا می کنیم .

                                                                                                            والسلام

                                                                                                                 محمود مرادی

                                                                                                             شهردار نراق