شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق
شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق

برگزاری مراسم معارفه شهردار نراق ( محمود مرادی )

 

امروز سه شنبه 14/8/92 طی مراسمی در سالن کتابخانه عمومی  امیر المومنین شهر نراق با حضور جمعی از خانواده های  معظم شهدا ،روحانیون ، امام جمعه ، فرماندار ،  مسئولین شهرستان دلیجان ، اعضای دوره سوم و چهارم شورای اسلامی شهر  و مسئولین شهر نراق ، محمود مرادی حکم انتصاب مجدد خود  به شهرداری نراق را که به امضاء مهندس مقیمی استاندار استان مرکزی رسیده بود را از دست جناب آقای مهندس فرخی مدیر کل محترم دفتر امور شهری  و شورا های استانداری مرکزی دریافت نمود .

در ابتدای این مراسم مجتبی عابدی به عنوان نایب رئیس شورای اسلامی شهر ابتدا ضمن خیر مقدم به حاضران  طی سخنانی کوتاه بیان داشت : اعضای دوره چهارم شورا با در نظر گرفتن تمامی جهات مدیریتی در شهر نراق که ویژگی ها و مشکلات خاص خود را دارد به اتفاق آراء رای به ابقای آقای مرادی دادند و امیدواریم با درایت ایشان و همکاری و مشارکت شهروندان بتوانیم شهر را به سمت و سوی توسعه مورد انتظار و خواست شهروندان سوق دهیم .

در ادامه حجت الاسلام حیدری امام جمعه شهر نراق  مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی و توفیق خدمت به این  مردم را یک نعمت بزرگ الهی قلمداد کردند که اگر کوتاهی در آن صورت بگیرد این توفیق از انسان گرفته  و دیگری داده خواهد شد را متذکر  و یادآور شدند طبق  سخن معصوم حکومت اگر  بر مدار حفظ  دین صورت بگیرد تداوم خواهد داشت مانند شهید رجایی رحمت   الله علیه  که یاد و خاطر او هیچ وقت از دل مردم خارج نمی گردد  .  

ایشان در ادامه از اعضای دوره سوم به خاطر زحماتی که در طول 6 سال گذشته  متحمل شدند و از اعضای دوره چهارم به خاطرحسن انتخاب مجددآقای مرادی نیز تقدیر و تشکر نموده و در پایان از همه مسئولین شهرستان و استان درخواست داشتند با توجه به اینکه شهر نراق دارای مشکلات زیاد و درآمد کم است شهرداری  و مسئولین شهری را کمک کنند تا در انجام وظایف خود موفق گردند .

اکبری فرماندار دلیجان در این جلسه شوراها را نماد مردم سالاری  دینی دانست واز مردم شهر نراق به خاطر حضور و مشارکت در انتخاب اعضای دوره چهارم تقدیر نموده و عنوان داشت شهرداریها باید به سمت و سویی بروند که بتوانند بیشترین و بهترین خدمات را به شهروندان ارائه دهند .

مهندس فرخی مدیر کل دفتر امور شهر و شوراها در ادامه ضمن تشریح ساختار گذشته و فعلی شهرداریها  ابتدا به جایگاه واقعی شهرداریها در شرایط کنونی کشور اشاره  و تاکید داشتند  شهر حتما باید برنامه مدون  علمی داشته باشد و شهردار باید بتواند با بسیج تمامی امکانات مادی و معنوی محیط زیست افراد را آنگونه بسازد که  شهروندان در آن احساس آرامش و امنیت کنند .

ایشان شهردار نراق  را جزویکی از بهترین شهرداران استان به لحاظ علمی و مدیریتی  قلمداد کردند که  تعصب خاصی به شهر نراق دارد و این می تواند عامل خوبی برای ایجاد انگیزه در شهروندان باشد که با ایشان و همکارانشان و اعضای شورای اسلامی شهر  در جهت ساخت شهر مشارکت نمایند .

در پایان محمود مرادی شهردار نراق طی سخنانی اعلام کرد : مدل توسعه آتی شهر مدل توسه پایدار درون زا همراه با مشارکت فعال شهروندان  خواهد بود  و ما  در این مدل به دنبال ساختن شهری آرامش بخش با حفظ ساختار طبیعی و تاریخی و فرهنگی  خواهیم بود که  کیفیت زندگی در آن به بهترین شکل ممکن ارتقاء پیدا کرده باشد .

ایشان بیان داشت : وزنه نراق اگر در محافل علمی و تخصصی سنگین است که هست علتش غنای فرهنگ اصیل شیعی در این کهن شهر تاریخی است . نراق را با معراج السعاده و فاضلینش می شناسند نه با  میزان ثروتی که تولید کرده و نه حتی با آثار تاریخیش .  نراق را با شهیدان و خانواده های شهدا  جانبازان و ایثار گرانش می شناسند. نراق را با زنان  و دختران با حیا و    محجبه اش  می شناسند .

اینها شاخص های  توسعه هستند که ما برای آنها برنامه  بیست ساله خاص در قالب طرح جامع ویژه تهیه کرده ایم .

 شهردار نراق در پایان  سخنان خود گزارشی از فعالیت ها و اقدامات 5 سال گذشته و برنامه و پروژه های آتی شهرداری ارائه و از همه شهروندان به ویژه خانواده معظم شهدا درخواست کردند برای  حل مشکلات  و کبود ها همه خدمتگذاران به ویژه خادمان خود در شورا و شهرداری را دعا کنند .

جلسه مشترک استاندار مرکزی با مسئولین شهر نراق


جناب آقای مهندس  مقیمی استاندار محترم استان مرکزی  روز پنج شنبه  مورخ 9/8/92  بعد از جلسه شورای اداری  در فرمانداری  شهرستان دلیجان  با حضور در شهر نراق  در سالن اجتماعات شهرداری با جناب آقای دکتر سلیمی  نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی  ،  امام جمعه ، اعضای شورای اسلامی شهر  و شهردار   مسائل مربوط به توسعه و عمران  نراق  را مورد بررسی و پیگیری قرار دادند .  

در این جلسه ابتدا حجت الاسلام حیدری امام جمعه شهر ضمن عرض خیر مقدم  به محضر استاندار محترم و هیات همراه  بر این نکته تاکید داشتند که متاسفانه مسئولین قبلی  قول هایی را در گذشته داده اند که تابحال محقق نگردیده و این نوع رفتار  موجب سلب اعتماد عمومی گردیده است .  

 ایشان در ادامه رفع مشکل  واگذاری زمین در  ناحیه صنعتی ، کمک به احداث حوزه علمیه  الغدیر نراق ، رفع مشکل روشنایی کمربندی و ورودی های آن ، ساماندهی گلزار شهدا ، ادامه پیگیری واگذاری زمین جهت ساخت مسکن مهر ویلایی ، تکمیل دوبانده شدن جاده نراق به دلیجان ، اجرای خط انتقال آب شرب نراق از چاه جدید در منطقه چالنخجیر  را از استاندار محترم درخواست نمودند .  

در ادامه جناب آقای دکتر سلیمی نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی  بیان داشتند شهر نراق زادگاه  عالمان ربانی مرحوم ملا محمد مهدی و ملا احمد نراقی در بین شهر های کشور از این جهت  یک استثنا که  با توجه به اینکه جمعیت دانشجویی آن در مقطعی تا سه برابر جمعیت شهرافزایش یافت و لی  فرهنگ عمومی مردم از ثبات معنا داری برخودار بود و این به برکت آن عالمان فرهیخته و علمای فعلی شهر بخصوص زحمات چندین ساله امام جمعه شهر حضرت حجت الاسلام والمسلمین حیدری می باشد .

ایشان  هم ضمن تاکید بر رفع مشکلات نراق اجرای  خط انتقال آب چاه جدید  ، تکمیل دوبانده شدن جاده نراق به دلیجان و حتی تا مشهد اردهال ، رفع مشکلات ناحیه صنعتی را از جمله نیاز های اساسی توسعه شهر برشمرده و وخواستار  رسیدگی آنی به آنها شدند .

مرادی شهردار نراق نیز در ادامه بیان داشت مدل تعریف شده برای توسعه آتی شهر نراق بر اساس مطالعات طرح جامع ویژه  توسعه پایدار و متوازن است که در آن به همه نیاز های شهر   بخصوص حفظ ساختار فرهنگی ، تاریخی و طبیعی  توجه خاص  گردیده است   .

 ایشان افزود : تصویب  طرح جامع  ویژه  برای شهر نراق توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بیان جایگاه و اهمیت این کهن شهر تاریخی است که نمونه کاملی از شهر های ایرانی اسلامی است  .   انتظار و درخواست ما از  دولت  تدبیر و امید  این است که کمک کند   شهرداریها و بخصوص شهرداریهای کوچک  که آسیب های فراوانی طی سالهای گذشته  از اجرای  نادرست سیاست خود اتکایی  و و ابستگی صرف  به درآمد های ناشی از عوارض کشیده اند از این بن بست ایجاد شده رهایی یافته و منابع درآمد پایدار جایگزین منابع فعلی گردد .

 جناب آقای مهندس مقیمی استاندار محترم استان  مرکزی  در پایان جلسه فرمودند :  نراق و نراقی ها تاریخ پر افتخاری دارند و ما هم خود را متعهد به هر گونه کمک به این  کهن شهر تاریخی می دانیم .

ایشان  در خصوص اجرای خط انتقال آب و دو بانده شده جاده نراق به دلیجان و رفع مشکل ناحیه صنعتی دستورات  خاصی را به مدیران کل مربوطه داده و  در خصوص مسائل فرهنگی اشاره داشتند  تامین امکانات سخت افزاری به عهده مااست که کوتاهی نخواهیم کرد ولی نرم افزار کار فرهنگی می بایست از طرف علما و روحانیون شهر تدوین گردد . در پایان متذکر شدند به لحاظ اینکه شهرداری نراق توانسته موفقیت های قابل توجهی طی چند سال گذشته  کسب نماید در سال جاری اعتبار ویژه ای برای آن  در نظر خواهیم گرفت  .      

بخشی از شهاب سنگ آسمانی نراق بعد از گذشت چهل سال به شهر باز گشت


 

مرادی شهردار نراق  با اعلام در گزارشی افزود :   بیش از هفت سال است   که به صورت جدی به دنبال مستند کردن سرگذشت شهاب سنگ آسمانی نراق جهت باز کردن  باب گردشگری علمی در شهر نراق بودیم و نتایج این تلاش ها در نهایت منجر به بازگرداندن بخشی از  شهاب سنگ از دانشگاه آخن آلمان  طی روز های گذشته گردید .

ایشان فزود : ساعت نه و بیست دقیقه  28 مرداد ماه سال 1353  مردم نراق شاهد سقوط یک شهاب سنگ در آزمایشگاه  دبیرستان تازه تاسیس  معصومی  نراق بودند .  این شهاب سنگ  و قطعاتی از آن ابتدا توسط کارگران مشغول به کار در این مدرسه  با انگیزه اینکه الماس  یا طلای سفید است به خانه برده می شود ولی در نهایت با پیگیری انجمن شهر،  ژاندارمری  و شهردار وقت جناب آقای رادفر کشف و مدت کوتاهی در ژاندارمری  نراق نگهداری می گردد .

انتشار خبر سقوط شهاب سنگ ،خبرنگاران ودانشمندان مراکز علمی سراسر کشور  را  روانه   نراق می کند . در نهایت از بین این جمع علاقه مند  جناب دکتر ایرج عشقی به نمایندگی از طرف موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران موفق می گردد این سنگ را تحویل گرفته و به موسسه در دانشگاه تهران  منتقل نماید .

دکتر عشقی و همکاران در موسسه ضمن بررسی های اولیه تایید می نمایند که  این سنگ یک  شهاب سنگ  آسمانی  از نوع سنگی سیلیکاتی (کُندریتی) می باشد.    

در ادمه به دلیل نداشتن امکانات آزمایشگاهی چند گرمی از سنگ  توسط دکتر عشقی در سال 1362 به کشور آلمان منتقل  و مابقی آن  که 900/2 گرم  بوده به گروه فیزیک زمین  موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران  تحویل می گردد .

جناب آقای دکتر عشقی در دانشگاه آخن آلمان بر روی سنگ تحقیقات متعددی انجام و نتایج آن را در اختیار محققان سراسر دنیا قرار می دهد .

تحقیقات  صورت گرفته منجر به این می گردد که چندین مقاله علمی در مجلات معتبر از جمله ناسا  و اخبار شهاب سنگ ها   به اسم شهاب سنگ آسمانی نراق از طرف محققیق کشور های بلژیک  ، آلمان ، پرتغال ، امریکا و ...  ثبت شود و نام شهر محل فرود در کنار شهاب سنگ آسمانی درج گردد .   

مرادی  افزود :  پیگیری های شهرداری منجر به انتشار گزارش شهاب سنگ آسمانی نراق توسط جناب آقای دکتر سپهری  در  مجله نجوم گردید  که این اقدام باعث  برقراری  ارتباط ما با جناب آقای دکتر عشقی از آلمان  گردید و ایشان ابراز تمایل کردند  نتایج تحقیقات  صورت گرفته در آلمان و دیگر کشور های را مستند کرده و با خود در سفری به ایران اورند . در نهایت  به دعوت شهرداری نراق ایشان به همراه  دو تن از دوستان خود جناب آقای مهندس کرمانی ( زمین شناس استاددانشگاه های آلمان  و هلند ) و جناب آقای دکتر زند  استاد  باز نشسته موسسه ژئو فیزیک دانشگاه  تهران روز یک شنبه 5 آبان 1392  وارد شهر نراق  شدند . در روز اول حضور ایشان ضمن بازدید از شهر تاریخی نراق  پوستری که  با کمک جناب آقای دکتر عشقی تهیه شده بود  به دست ایشان در محل سقوط شهاب سنگ ( دبیرستان معصومی) طی مراسمی  نصب گردید .  عصر روز یک شنبه جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولین اداره آموزش و پرورش شهرستان  در محل شهرداری برگزار و در این جلسه جناب آقای دکتر عشقی نتایج فعالیت های علمی و تحقیقاتی صورت گرفته را  برای حاضرین تشریح نموده و مقرر گردید  عصر روز دوشنبه جلسه ای  با حضور شهروندان (راهنمایان گردشگری )  ، معلمین رشته های فیزیک ، شیمی و زیست و جغرافی شهرستان دلیجان در محل کتابخانه برگزار گردد

صبح روز دو شنبه جناب آقای دکتر  عشقی و هیات همراه از غار نخجیر و روستای جاسب  بازدید نموده که استعداد های زمین شناسی این منطقه را در کشور بی نظیر ارزیابی کردند .  

در جلسه عصر روز دو شنبه جناب  آقای دکتر عشقی گزارشی از تاریخچه سنگ آسمانی نراق و مقایسه آن با شهاب سنگ های دنیا ارائه دادند .

ایشان بیان داشتند طبق آخرین تحقیات صورت گرفته که یک تز دکترا در دانشگاه آلمان می باشد ثابت گردید    شهاب سنگ آسمانی نراق 7/14 میلیون سال  از سیاره مادر جدا شده و در فضا سرگردان بوده و در نهایت در سال 53 در نراق آرام می گیرد .

ایشان ضمن تشریح علمی انواع شهاب سنگ ها و ارزش مطالعاتی آنها برای شناخت سابقه  و قدمت  زمین اشاره کردند این شهاب سنگ می تواند نراق را در محافل علمی معتبر دنیا معرفی کند و گردشگران داخلی و خارجی را راهی این شهر با ارزش تاریخی نماید .

مرادی شهردار نراق در پایان این گزارش اعلام کرد : به پاس خدمات ارزشمند جناب آقای دکتر عشقی  در حفظ و نگهداری بخشی از سنگ آسمانی  و تحقیقات گسترده بر روی آن و در نهایت بازگرداندن  قطعه ای چند گرمی از  شهاب سنگ نراق به همراه گزارش های علمی و تصاویر میکروسکپی که به شهرداری نراق تحویل دادند  با موافقت شورای اسلامی شهر  ایشان شهروند افتخاری و نمونه سال 1392 شهر نراق انتخاب گردیدند که با تقدیم   در قالب لوح یادبود و تابلو فرشی از صنایع دستی بانوان نراقی از ایشان تقدیر و تشکر بعمل آمد .