شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق
شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق

با همه بی مهری ها امسال هم جشنواره جوزغند در نراق برگزار شد!


شهردار نراق در حاشیه برگزاری سه روزه جشنواره سوغات محلی نراق عنوان کرد با همه بی مهر های صورت گرفته توسط  متولیان صنعت گردشگری استان امسال هم با کمک خیرین و همکاری صمیمانه بانوان نراقی جشنواره جوزغند به مراتب بهتر از سالهای قبل برگزار گردید .

مرادی  با اعلام این خبر افزود طی این سه روز  نزدیک به 6000 نفر از شهرهای اصفهان ، دلیجان ، تهران، محلات ، کاشان ، اراک از جشنواره بازدید کردند  که نشان از علاقه گردشگران به اجرای چنین برنامه هایی در کنار دیگر جاذبه های گردشگری نراق است .

ایشان  افزود  ثبت ملی این سوغات  ، شناسایی کارگاه های خانگی ، رفع مشکلات بیمه تولید کنندگان ، تخصیص  تسهیلات بانکی به تولید کنندگان ،  بالا بردن کیفیت  و تنوع در محصولات ، بسته بندی مناسب و بهداشتی از جمله کارهایی است که در دستور کار ما قرار گرفته و سعی خواهیم کرد با کمک همه دستگاه های متولی بخشی از  این مشکلات را تا سال آینده  مرتفع و انشا الله جشنواره ششم را در مقیاس ملی برگزار خواهیم کرد . 

مرادی گفت : امسال  اصحاب رسانه و مطبوعات به ویژه خبرگزاری ایرنا، مهر و  واحد خبر صدا و سیمای استان مرکزی  پوشش خوبی از جشنواره به مخاطبان خود ارائه دادند که قوت قلبی بود برای فعالان این بخش ،  لذا از همه این عزیزان که شهرداری رادربرگزاری مطلوب جشنواره یاری دادند تقدیر و تشکر  می نماییم . 



برگزاری جشنواره سوغات محلی نراق با حمایت خیرین


مرادی شهردار نراق اعلام کرد  امسال قصد داشتیم به نشانه اعتراض به  عملکرد میراث فرهنگی استان  مرکزی از برگزاری جشنواره سوغات محلی صرف نظر کنیم ولی با شنیدن این خبر جمعی از خیرین شهر و بانوان فعال در این زمینه از شهرداری  درخواست کردند امسال هم همچون  سنوات گذشته این  جشنواره در شهر برگزار گردد . 

ما هم به احترام این عزیزان قول مساعد دادیم با مشارکت بانوان از روز چهار شنبه مورخ 17 تا روز  جمعه 19 مهر ماه بدون حمایت هیچ ارگان و سازمانی این جشنواره را در ساختمان موزه مردم شناسی  شهر جنب مسجد امام حسن در محله سفلی برگزار نمائیم .

مرادی افزود جوزغند به عنوان با کیفیت ترین شرینی محلی ایران که بالا ترین قیمت را در بین شیرینی های موجود در ایران  دارد نه تنها قابلیت ثبت ملی بلکه ارزش ثبت جهانی دارد  که متاسفانه سازمان میراث فرهنگی دست روی دست گذاشته تا  روزی شاهد ثبت آن توسط اعراب حاشیه خلیج فارس باشیم مانند اتفاقی که برای ثبت بادگیر در یونسکو افتاد . 

ایشان در پایان یاد آور شد هدف از برگزاری چنین جشواره ای ضمن معرفی این محصول ارزشمند  و کمک به تهیه زیر ساخت های گردشگری  شهر  کمک به اقتصاد خانم های خانه دار  و کشاورزان شهر است که بحمد الله  با رونق گرفتن تولید این شیرینی محلی ما شاهد رشد و توسعه باغات الگ ( هلوی محلی ) در شهر می باشیم .

بازدید شهردار و اعضای شورای نراق از کارخانه رز گاز

شنبه سیزدهم مهر ماه  شهردار نراق جناب آقای مرادی  به همراه اعضای شورای اسلامی شهر از کارخانه رز گاز در کاشان بازدید کردند. جناب آقای مهندس یوسفی مدیر عامل و مالک کارخانه از نراقی های مقیم کاشان است .ایشان در تشریح  توانمندی های کارخانه بیان داشت محصولات تولیدی این واحد قابل رقابت با وسایل مشابه خارجی و بخصوص برند های  معروف ایتالیایی است. ایشان افزود با همه مشکلاتی که صنعت و بخصوص صنعت وسایل خانگی با آن مواجه است ما توانسته ایم بیش از 250 شغل مستقیم ایجاد کنیم .

مرادی شهردار نراق  ضمن اعلام خرسندی از موفقیت نراقی های مقیم کاشان بخصوص خانواده محترم یوسفی ابراز  امیدواری کرد با فراهم شدن مقدمات کار در ناحیه صنعتی نراق آقای یوسفی طرح های توسعه  این واحد صنعتی  را منبعد در نراق احداث نمایند . آقای یوسفی نیز ابراز امیدواری کرد با توجه به استعدادهای گردشگری نراق  بتواند در پروژه های گردشگری شهر سرمایه گذاری نماید. 

آقای  یوسفی  مالک هتل و رستوران خانه رز در کاشان هم می باشند  که تجربیات خوبی در این زمینه دارند .


برگزاری مراسم تجلیل از سالمندان شهر



شهرداری نراق   با کمک شورای اسلامی شهر ، ستاد نماز جمعه ، حوزه دو ثار الله و کتابخانه عمومی امیر المومنین  در روز دو شنبه هشتم مهر ماه  با برگزاری  جلسه ای از  سالمندان  به بهانه روز جهانی سالمند طی مراسمی تجلیل بعمل آورد

در این جلسه امام جمعه شهر حجت السلام والمسلمین حیدری  احادیث و روایات مرتبط با سالمندان و  لزوم احترام به آنها ، مرادی شهردارنراق  مطالبی پیرامون  اجرای طرح تکریم  سالمندان در شهر  و جناب  آقای دکتر خاکی مسئول بهزیستی دلیجان  مطالبی پیرامون  بهداشت دوره سالمندی  را یاد آور شدند .  

در پایان  مراسم از همه مادران شهدای حاضر در سالن  و جمعی از سالمندان با دادن  هدایایی تقدیر بعمل آمد .

تقدیر فرماندار شهرستان دلیجان از آتش نشانان شهر نراق


محسن اکبری فرماندار شهرستان دلیجان  هفتم مهر ماه  با حضور در شهر نراق و بازدید از ایستگاه شماره یک آتش نشانی شهرداری  درحضور رئیس شورای شهر و شهردار نراق از زحمات و تلاش های آتش نشانان این ایستگاه تقدیر بعمل آورد  .

در حاشیه این مراسم شهردار نراق گزارشی از امکانات ،  تجهیزات و توان آتش نشانی شهرداری در ارائه خدمات  مطلوب به شهروندان ارائه و  یاد آور شد  طی دو سال گذشته ساختمان  ایستگاه  ضمن رعایت آخرین استاندارد های  روز با کمک سازمان شهرداریها و استانداری مرکزی  ساخته و به بهره برداری رسیده  و  خودروی آتش نشانی و تجهیزات مورد نیاز هم خریداری گردید تا ضریب  اطمینان شهر  در مقابله با آتش سوزی و اطفاء حریق  به مراتب بهتر از گذشته گردد .  ایشان افزود در جنب  ایستگاه  فندانسیون  سوله مدیرت بحران نیز آماده  شده است که اگر از طرف معاونت عمرانی استان  تامین اعتبار گردد در سال 93 به بهره برداری خواهد رسید .

اکبری فرماندار دلیجان قول مساعد داد با توجه به اینکه شهر نراق شهری توریستی و  دانشجویی است و  به روستا های مجاور هم خدمات رسانی می نماید،  تامین اعتبار این سوله را در اولویت  قرار  خواهد داد .  

 

برگزاری مانور آتش نشانی در مدارس سطح شهر


7 مهر ماه روزآتش نشان  با همکاری ریاست محترم مجتمع آموزشی امام خمینی  و مدیران مدارس سطح شهر  توسط واحد آتش نشانی شهرداری مانوری  در سطح مدارس ابتدایی  فاضل نراقی و راهنمایی شبانه روزی معصومی  برگزار گردید .  در این مانور آتش نشانان شهرداری ضمن  آموزش مبانی تئوری  مقابله با آتش سوزی و مدیریت  آن به صورت عملی راه های  اطفای  حریق و  پیشگیری از بروز آتش سوزی را با  زبانی ساده به دانش آموزان آموزش دادند .

نارنجک لپی رزمنده‌ها کیلویی 50هزار تومان!

بازتاب اخبار نراق در سایت  مجله مهر



یک هلوی خوش خوراک با مغز گردو و پودر قند و ادویه‌های معطر ایرانی. این ترکیب فوق العاده‌ای است که در نراق به نام جوزغند می‌شناسند و در بین رزمنده‌های جنگ به نارنجک لپی معروف بود. نارنجکی که حالا در یک جنگ غیررسمی داخلی به نشانه اعتراض تبدیل شده است!

مجله مهر: گران‌قیمت‌ترین سوغات نراق و شهرهای مجاورش همین آلو یا شفتالوی خشک شده‌ای است که قدمت تهیه آن را با شهر تاریخی نراق همسال دانستهاند. اما به خاطر کوتاهی سازمان میراث فرهنگی برای ثبت این سوغات خیلی ها در نراق شاکی هستند. از زنان خانه دار تولید کننده جوزغند تا شهرداری و میراث فرهنگی نراق. به همین دلیل امسال بعد از 4دوره متوالی برگزاری جشنواره جوزغند این جشنواره دیگر برگزار نمی‌شود.

جوزغند چطور درست می‌شود؟

تهیه جوزغند، کار پر زحمت و با دقتی است و در گذشته به عنوان یک کالای تشریفاتی و لوکس مانند دیگر شیرینی ها استفاده نمی شد بلکه به عنوان یک وعده غذایی برای زمان هایی که امکان طبخ غذا فراهم نبود، مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین دلیل در گذشته هر کس که از شهر مسافرتی هر چند کوتاه داشته مقداری جوزغند همراه خود می برده است.

جوزغند معمولا با هلوی محلی (الگ) درست می‌شود اما به جای آن می‌توان از آلو، انجیر، گلابی و حتی انگور هم استفاده کرد. زنان محلی نراق پوست این میوه‌ها را گرفته، هسته آنها را جدا کرده و میوه‌ را با معز گردوی آسیاب شده، خاک قند، دارچین و هل پر می‌کنند. بعد میوه را خشک کرده و به عنوان سوغات می‌فروشند.

البته جوزغند تنها سوغات نراق نیست و روستاهای جاسب، شهر تاریخی نیاسر، برزک، قمصر و نطنز هم از جمله مکان هایی هستند که جوزغند سوغات آنها به حساب می آید. بد نیست بدانید که تحفه نظنز که به هر شیء کمیاب و ارزشمند گفته می‌شود، اشاره به جوزغند نطنزی دارد. سوغاتی که این روزها برای خرید آن باید کیلویی 40تا 50 هزار تومان هزینه بپردازید.

نارنجک لپی رزمنده‌ها

جوزغند نه فقط محبوب‌ترین و گران‌ترین سوغات نراق، بلکه خوراکی محبوب رزمنده‌ها در جنگ تحمیلی هم بود. این شیرینی به خاطر حجم کم و کالری بالا به جبهه های جنگ فرستاده می‌شد و این طور که شهردار نراق می‌گوید یکی از کمک های مردمی که در هشت سال دفاع مقدس به جبهه های جنگ ارسال می شد همین جوزغند بود. او روایت می‌کند که در بین رزمندگان جوزغند به نارنجک لپی معروف بود چون معتقد بودند بعد از خوردن آن در شکم منفجر می شود و انرژی خود را آزاد می کند.

نراقی‌ها می‌گویند تاریخچه این شیرینی مربوط به دوران صفویه است و کالری و پروتئین بالایی دارد که تا دو تا سه ماه می‌توان آن را نگهداری کرد.

جشنواره سوغات محلی ( جوزغند ) امسال در شهر نراق برگزار نخواهد شد .


مرادی شهردار نراق  اعلام کرد جشنواره  جوزغند   که چهار سال پی در پی  توسط شهرداری نراق با مشارکت بانوان شهر برگزار می گردید امسال به دلیل  عدم حمایت از طرف اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان از این برنامه و به نشانه اعتراض  به بی توجهی مسئولین امر به استعداد های گردشگری شهر نراق  برگزار نخواهد شد .

مرادی افزود : بنا به دستور و مساعدت استاندار محترم  چهار سال است مسئولین  مرتبط استانی  قول ثبت   ملی این  شیرینی محلی را  داده اند ولی  هیچ اقدام قابل قبولی تابحال در این خصوص جز چند مکاتبه صورت نگرفته  که لازم است  مسئول مربوطه  به افکار عمومی پاسخگو باشند .  

ایشان در ادامه افزود : اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان طی چهار سال گذشت علی رغم دریافت گزارش  های متعدد از شهرداری   و پخش  مستند های تلویزیونی از این مراسم در شبکه استانی آفتاب   و سراسری   نه تنها  برای حمایت از این جشنواره  اعتباری   ملی و استانی  در نظر نگرفته بلکه  درآمد های  حاصل از مراکز گردشگری شهرستان  بخصوص غار چالنخجیر را نیز  نتوانسته در راستای توسعه گردشگری شهرستان دلیجان و بخصوص شهر نراق  مدیریت و هزینه نماید .

 شهردار نراق  در پایان گفت : مجاورت  شهر نراق با  شهرهای نیاسر و کاشان در استان اصفهان   موجب گردیده  ما ضعف در نداشتن یک استراتژی  مدون برای توسعه گردشگری استان مرکزی را  بیشتر از دیگر شهر های استان  احساس کنیم  که لازم است برای آن تدابیری  فوری از سوی مسئولین استانی  اتخاذ گردد .