شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق
شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق

امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر نراق و ساوه


عصر روز دوشنبه مورخ 27/3/93 در سالن جلسات  شهرداری نراق تفاهم نامه مشترکی بین شهرداران دو شهر و روسای شوراهای اسلامی امضاء و  طی مراسمی مبادله گردید.

مرادی شهردار نراق با اعلام این خبر افزود :

مشترکات فرهنگی ، تاریخی ، معماری ، شهرسازی ، آداب و رسوم و نزدیکی دیگاه های توسعه پایدار متوازن  در ذهن مدیران شهری دو شهر نراق و ساوه باعث شد در مرحله نخست  تفاهم نامه همکاری های مشترک تهیه و به امضای  شهرداران و روسای شوراهای دو شهر برسد

ایشان  در ادامه  : بعضا شهرداریهای کشور به لحاظ بعد تبلیغاتی  و رسانه ای به دنبال خواهر خواندگی  شهر خود با شهر هایی در خارج از کشور  می باشند ولی هیچ تلاشی برای  برقراری ارتباط و انتقال تجربیات بین شهردایهای داخل و حتی یک استان صورت نمی  گیرد .

 ایشان درپایان  گفت :  این حرکت نمادین که انشا ا.. درآینده نزدیک به تعریف پروژه های مشترک خواهد انجامید  با حمایت های معنوی اداره کل امور شهری و شورا های استانداری  صورت گرفته و در آینده نزدیک فصل  و باب جدیدی را بر روی  دیگر شهرهای استان و کشور باز خواهد کرد که توسعه خود را به توسعه و پیشرف شهرهای دارای اشتراکات داخلی گره بزنند .

  مشروح سخنان شهردار نراق  در جلسه امضای تفاهم نامه مشترک


مرادی شهردار نراق  در جلسه امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی  بین دو شهر نراق و ساوه گفت :

معمولا شهرهای تاریخی و دارای اشتراکات فرهنگی   برای حفظ و حراست از زمینه‌های تاریخی و فرهنگی مشترک خود ، اقدام به ایجاد یک رابطه غیرمتمرکز از طریق انعقاد قراردادی موسوم به خواهرخواندگی می‌کنند و تلاش دارند با اعزام گروه‌های کارشناسی از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و... با یکدیگر همکاری نمایند تا زمینه برای تعمیق روابط میان آنان فراهم شود ولی متاسفانه در کشور ما تب خواهر خواندگی با شهر های خارج از کشور بالا است چون فقط این کار در کشور ما صرفا  برد تبلغاتی برای مدیران شهری را  دارد و بعد از بستن تفاهم نامه عملا  اقدام قابل توجهی در حوزه روابط بین الملل صورت نمی گیرد چون در چنین روابطی   شهروندان نادیده گرفته شده اند و آنها   پشتوانه این ارتباط فرهنگی  نیستند  لذا  با تغییر مدیریت در شهر ها روابط شهر های خواهر خوانده نیز  دچاراخلال  و اشکال می گردد .

یکی از امتیازات خواهر خواندگی نراق با ساوه این است که در کنار ما شهرداران اعضای محترم  شوراهای اسلامی  دو شهر هم  به نمایندگی از طرف شهروندان و افکار عمومی ساکنان  دو شهر ازاین طرح  استقبال کردند و این بزرگترین ضمانت اجرایی و  رمز بقا و تداوم  تفاهم نامه خواهد بود که قطعا آثار و پیامد های آن در آینده  نزدیک   ظهور  و بروز خواهد داشت  .

ضمانت اجرایی دیگراین تفاهم نامه پیاده سازی رفتار های عالمانه در برنامه ریزی  های توسعه پایدار هر دو شهر است .  شهردار ساوه جناب آقای دکتر جوادی  در این مدت کوتاه مسئولیت خود ثابت کردند که نگاهی علم محور و تخصصی به اداره امور شهر دارند و ما هم در حد بضاغت خود سعی داریم کارها در شهر از یک نظم و سیاق علمی و تحقیقی برخوردار باشد . به نظرم هر کجا که عقلانیت حاکم  باشد  می توان اشتراکات فراوانی یافت برای کارهای  بزرگ و تاثیر گذار.

از جهتی دیگر نراق و ساوه مشترکات تاریخی فراونی دارند  اما ساوه بخصوص در شهرسازی  فاصله بین سنت و مدرنیته را با شتاب  بیشتری  طی کرده ولی نراق  اکنون ابتدای این مسیر نا هموار  است . تجربیات مدیران شهری ساوه  چه مثبت و چه منفی می تواند چراغ راه شهر  سازی وتوسعه پایدار نراق باشد و حفظ اصالت های تاریخی و فرهنگی در نراق هم می تواند الگوی خوبی برای شهر ساوه  باشد که در کنار توسعه فیزیکی و کالبدی  توجه به فطرت انسان ها و آرامش بصری را مد نظر داشته باشند .   

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد شرافت چهارشنبه 16 مهر 1393 ساعت 05:55 http://chogfa.comsaveh.bl

شهر سالم ساوه

قجری یکشنبه 1 تیر 1393 ساعت 11:06

سلام آقای مرادی
من همیشه یادم میاد توی دروس حقوق بین الملل و سیاست بین الملل موضوع بر سر قدرت بلا منازع بر سر کشورهای بزرگ و مسایل کشور گشایی و جدل های سیاسی بر سر قدرت بود توسعه به معنای حقوقی و سیاسی مساوی با قدرت برتر و تسلط بر شریان های اقتصاد و قدرت بود با این که در مقدمه هر دو علم ابتدای کار میخوندیم حقوق مساوی، سیاست برابر، احقاق حق ،آزادی بیان و اندیشه و احترام به حقوق اساسی و بین الملل و به قول شما احترام به فطرت انسان.!!!!!
این حقوق و سیاست آدم را یاد کشور گشایی های اسکندر
و چنگیز مغول می انداخت !!تا حقوق و روابط سیاسی و بین الملل . مناقشات هم بر سر قدرت بود و حفظ کردن این متون سخت هم با ما!!
حالا این را میخوام بگم که اگه سیاست و حقوق تغییر مواضع داده باشه و به فرهنگ روی آورده باشه خیلی خوبه حالا چه تو بعد شهر با شهر باشه یا روابط کشور و شهر و..مهم موضع قابل بحث هست که مورد قبول انسانها باشه.به نظر من که بومی سازی و اشتراکات قومی و محلی به خصوص بازیهای محلی که فکر میکنم وجه مشترک نزدیکی این دو خواهر و شهر هست و به قول شما معماری و توجه به ساختارهای سنتی روابط خوبی را ایجاد خواهد کرد . توجه به این ساختارهاشاید پاسخی است محکم به دیدگاه غربیها که معتقدند با نه تنها مدرنیسم بلکه پست مدرنیسم جهان را قبضه کنند جایی میخوندم اونا گفته بودند سنت زیر چرخ مدرنیته با شتاب هر چه تمام تر له خواهد شد و فاتحه ...
مساله مهم دیگه ای هم که هست همون توجه به فطرت و ارزشمندی روح بشر ه چیزی که مکاتب ایسم دار قادر نخواهند بود تا مین کنند و روح نیمه جان مرده خودر ا به رگ زندگی و حیات بشر تزریق میکنن این شاید رسالت بزرگ سنت و خواهر خواندگی در شهرهایی باشد که شعار سازندگی و سنت گرایی و عشق به زندگی و توجه به معماری و تاریخ و فرهنگ با ابعاد گسترده سر میدهند

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد